divendres, 27 d’abril del 2018

L'STEAM NO ÉS PER A MI.

Dissabte van finalitzar 8 dies en què a Barcelona s'ha viscut l'esperit STEAM amb intensitat.

El dia 14 van començar els actes de l'STEAM Conference amb un edcamp i va ser quan convidava a una companya a participar, que va dir alguna cosa semblant al títol de l'entrada i, malgrat que ho vaig intentar, no em vaig ensortir a convence-la. Potser va ser la meva poca eloqüència, potser la meva incapacitat per donar-li les raons adequades, o potser que ella ja havia decidit que un concepte tan aglutinador com l'STEAM no era per a ella.

El dia 14 els organitzadors ens vam distribuir les sales que el Cosmocaixa ens cedia per a l'edcamp i em va tocar la sala alfa, no sense fer alguna broma amb els companys de l'organització sobre les radiacions (som així de friquis).

I els edcampers van començar a arribar...

Per aquell que no conegui què és un edcamp, es tracta d'una trobada on tothom pot aprendre de l'experiència -experteses en diuen- dels altres. El primer que cal decidir és de què es parlarà, i per fer-ho s'omple el mapa de sessions -una graella on hi ha els espais i les franges horàries- amb post-its amb allò que vols oferir. La gent després tria on vol anar en funció dels temes que surten.

En aquesta ocasió, a més, l'edcamp formava part dels scratched meetup.

De les 10 sessions (5 per franja horària) que van formar el mapa de l'edcamp STEAM, a 4 es va parlar de robòtica i programació (un clàssic dels edcamps), però també es va parlar de gamificació (un altre clàssic), de Disseny Universal d'Aprenentatge, de formació de formadors o de la bretxa entre empresa i escola. I al meu espai? a la sala alfa es va parlar d'STEAM a Infantil i Primària la primera sessió i d'STEAM a Secundària la segona. ERA PERFECTE! Semblava que ho hagués triat!

Amb les paraules "l'STEAM no és per a mi" al meu cap, vaig escoltar com gent de tots els nivells i formacions explicaven què era l'STEAM per a ells i què consideraven que havien fet en STEAM. A partir d'una pregunta capciosa d'un dels participants (feu STEAM? o feu SCRATCH?), que per sort en Frank Sabaté no va sentir, els edcampers van explicar com aplicaven STEAM al fer robòtica, al fer projectes interdisciplinaris, o al fer la mona de pasqua amb els nens.

Com més sentia les diferents aportacions que feien els edcampers, més clar tenia que l'STEAM podia ser per a tots, i és que la frase que millor resumeix l'esperit amb que vam sortir la va dir un dels participants citant algú que no recordava; STEAM, més que un acrònim  (Science Technology, Engineering, Arts & Mathematics) cal prendre-ho com una forma de veure l'educació en què les diferents disciplines puguin fer aportacions a un projecte comú més enllà de "poso la meva activitat al TdS". Una forma d'entendre l'aprenentatge molt més rica i eficaç.

Si a algú no li agrada la paraula STEAM la canviem, però ningú pot dir que el que implica no és per a ell o ella.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada