dimarts, 1 de maig de 2018

STEAM AMB H D'HUMANITAT

A l'entrada anterior parlava de l'edcamp que inicià una setmana STEAM a Barcelona, l'STEAM conference

Aquest any els actes que han tingut lloc han estat molt dirigits a disminuir la desigualtat de gènere en STEAM. Aquesta intenció ha fet que em fixés en la proporció de dones entre els o les conferenciants i, si bé hi ha hagut un increment respecte l'any passat (no he pogut obtenir dades d'altres anys) la STEAM conference 2017 no va ser tampoc majoritàriament masculina. Trobant ponents de tan alta qualitat en tots dos generes, costa de creure que encara haguem de fer molta feina per aconseguir la paritat.

Del dimecres 18 al dissabte 21, van tenir lloc un gran nombre d'actes. Aquesta entrada ha intentat reconstruir la major part d'ells i contenir la informació rebuda de forma directa o indirecta.

Dimecres i dijous, temps per a l'Ada i l'equitat.

Dimecres va ser un dia destinat al projecte STEAM4U que pretén que tot l'alumnat senti que pot fer STEAM. Segons els responsables d'aquest projecte, és en la franja que va dels 10 als 14 anys on les noies deixen de tenir la percepció que són capaces de realitzar les tasques més tècniques o científiques amb el mateix grau d'èxit que els nois. Potser després d'un estudi, publicat a Science, on rebaixa l'edat als 6, caldrà que incrementin la franja d'actuació, o potser caldrà que assumim tots plegats la nostra responsabilitat en aquesta situació i en el seu canvi.

Encara que dimecres Ada Lovelace també va ser homenatjada, dijous va ser l'absoluta protagonista amb l'espectacle Ada.Ada.Ada de Zoe Philpott, en que els espectadors formaven part de la seva màquina analítica.




Posteriorment va tenir lloc una conversa sobre "Aprenentatge, STEAM i gènere" moderada per la Carol de Britos on van intervenir la Cristina Pujades representant la "S", la Francesca Bria com a "T", la Nuria Montserrat va ser l"E", í la mateixa Zoe Philpott (ja sense el vestit de leds) l'"A" i finalitzava l'acrònim la Marta Casanellas com a "M".

Els tallers del divendres al matí.


En tots els actes d'aquesta mena, hi ha un moment terrible en què has de triar on vols anar i sempre et quedes amb les ganes d'assistir a algun esdeveniment. De tots els tallers només es podien triar dos. El primer em va permetre conèixer en Jibo i en Cozmo, dues joguines robòtiques molt entretingudes, que no deixarien de ser això si no fos per que poden ser programades amb extensions d'Scratch 3.0; però vaig trobar molt més interessants les altres extensions que tenien en els seus projectes, que encara que de forma molt experimental, poden donar un gran potencial a Scratch i permeten introduir el concepte d'IA.


El segon taller, em va permetre conèixer l'experiència del living lab que hi ha a la biblioteca Miquel Batllori de Sant Cugat i treballar de nou les tècniques de disseny orientat a l'usuari que ja havien practicat a l'eduhack. Caldrà anar a conèixer en persona com funciona aquest espai.

Encara que no vaig assistir al taller de realitat augmentada i realitat
virtual del Francesc Nadal, tots podem gaudir de la presentació que va utilitzar, gràcies a que la va compartir.



L'Artur Tallada i el Xavier Rosell també han compartit els materials del seu taller sobre Disseny i creació en 3D.  

El Xavier Rosell també va donar l'enllaç a un article de l'Ara sobre llibres de tecnologia creativa per a grans i petits.

Les conferències.

Al llarg de la tarda de divendres i el matí de dissabte van tenir lloc 6 conferències amb les seves corresponents presentacions (que són també una conferència) i l'estona de conversa. A més, sovint, en aquesta mena d'actes és tant interessant el que es diu a la sala, com el que es comenta a les xarxes socials, en especial a Twitter.

De forma molt breu, els conferenciants van tractar els següents temes:

La Laia Sanchez va iniciar les conferencies de la tarda de divendres, parlant de la igualtat d'oportunitats en l'accés a les
experiències STEAM i va presentar la Netricce Gaskins, que ens va parlar sobre el paper que tenen les comunitats de cada lloc en la cultura STEAM. Per a ella l'obra de Gaudí és una mostra de les connexions STEAM. La Netricce també ens va parlar del projecte basat en un vestit de la pel·lícula Black Panther, i ens va compartir una rúbrica per avaluar projectes maker.

La segona conferència la va presentar en Cecílio Angulo, defensant noves accepcions de les lletres d'STEAM al temps que introduïa a
l' Stefania Druga. Ella va  recordar que la generació d'infants actual és la primera que ha començat a créixer amb Intel·ligència Artificial, i que la percepció que tenen d'alguns aparells (incloses joguines) que la incorporen pot afavorir que els influenciïn en decisions de tipus moral.


La tarda va finalitzar amb el Marc Sibila parlant del que és maker i tocant la seva fenderino, abans de presentar el Ryan Jenkins (Cofundador de Wonderful Idea Co)que ens va parlar de la necessitat de l'aprenentatge no planificat, i del que la mentalitat tinker pot aportar a l'ensenyament.

Dissabte va començar amb Santiago Fuentemilla explicant que les habilitats més demanades en els treballadors en el 2020 no seran
les mateixes que en el 2015. En només 5 anys hi ha canvis molt importants. Tot seguit ens va presentar la Karen Varmeulen que ens va parlar de la importància de crear ciutadans que entenguin i gestionin la tecnologia i no la agafin com un element neutral. Va plantejar que contruïm per que ens ajuda a entendre el mon, pel conegut efecte IKEA (valorem més allò que muntem nosaltres) i per que ens permet qüestionar altres creacions; va ser llavors quan ens va presentar l'Esteban Quispe, un maker bolivià que troba els elements necessaris per les seves creacions als abocadors. 



Al llarg de la seva conferència la Karen va fer referència al Smart kids lab, al Playbook for innovation learning, al Invent to learn de la Sylvia Martinez i va plantejar la creació de grups d'interessos STEAM (dilluns dels makers), aquesta última idea em recorda força els diferents meetups existents, sobretot el ScratchEd Meetup, o les comunitats com els VHL.

El matí va continuar amb l'Eduard Vallory comentant l'article de Science sobre la percepció de les habilitats en nens i nenes de 6 anys, de com el canvi en educació és necessari malgrat les
dificultats i ens recorda la publicació de la Fundació Bofill sobre entorns d'aprenentatge innovadors. Finalment ens va presentar el Lasse Leponiemi de l'organització HundED. Amb l'angoixant idea que el món canvia més ràpid que les escoles (estarem sempre en el passat?) cerquen les innovacions que es fan per tots els continents per tal que les pugui conèixer tothom.

La Mariona A. Ciller va fer una presentació-conferència conjunta amb la Christa Flores sobre els projectes que realitza intentant redefinir l'ensenyament STEAM per a un futur incert. Aquí el seu llibre.

Malgrat que després de l'última conferència va tenir lloc la cloenda de les sessions; a la tarda al CCCB van clausurar-les amb una conferencia sobre Ada Lovelace.

Si a algú no li agrada la paraula STEAM la canviem

O canviem el que volen dir les lletres. Només 2 de les 5 lletres van acabar l'STEAM conference sense que les dotessin de nou significat. Va començar Cecilio Angulo en la seva presentació de Stefania Druga que va proposar que la "S" reflectís el component "Social" que ha de tenir tot projecte STEAM, i la "A" la "creAtivitat". Pel  Ryan Jenkins en el seu "Tinkering i aprenentatge no planificat a l'aula" que va plantejar canviar el significat de la "M" pel de "Música", deixant clar que no era casual que l'Instronik Marc Sibila l'hagués presentat. Finalment la Christa Flores parlant de "Com redefinir l'ensenyament STEM per a un futur incert" va tornar a modificar el significat de l'"A" per "Autenticitat" i per "Accés".

En un futur cada vegada més incert i canviant, ningú no pot plantejar-se que el seu entorn no canviï. Li podem dir STEAM, o senzillament li podem dir realitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada