dilluns, 28 de maig de 2018

X JORNADA DE PROGRAMACIÓ I ROBÒTICA EDUCATIVA

Aquest dissabte 26 ha tingut lloc la Jornada de Programació i Robòtica Educativa 2018 (JPRE), coneguda per molts com Jornada Programa.

La JPRE és, sense cap mena de dubte, l'esdeveniment estrella en aquest petit món de la programació i la robòtica. Com li he sentit dir en alguna ocasió al Pau Nin: "Si només pots anar a un dels molts actes que es fan al llarg de l'any, que sigui aquest". El mateix Pau ho compara amb el dinar de St. Esteve. A mi m'agrada més veure-la com la festa major de la programació i la robòtica.

Inscriure's a la JPRE implica triar a quine ponències i tallers vols assistir, i això sempre suposa un petit drama ja que NO POTS ANAR A TOT! i tot el que es tracta és interessant. Si no ho creieu feu una ullada a tot el que s'oferia aquest any. Però a més, a la Jornada Programa et trobes amb aquells companys amb els que has coincidit al llarg de l'any en altres esdeveniments, i també amb els que fa temps que no trobes i això et dona l'oportunitat de saber d'ells.

A mi m'estressa una mica no tenir temps per poder parlar amb tranquil·litat amb tots els que voldria, sovint ni tant sols arribar a creuar més d'una salutació. La jornada és intensa i el temps passa volant. Aquest any hi havia tota la colla que participem de manera més o menys regular als ScratchEd Barcelona Meetup, alguns dels organitzadors i molts dels assistents de l'Edcamp STEAM (o altres edcamps), participants a l'Eduhack, i companys que no veia des de la jornada de l'any passat.

Aquest any, en Javier Gonzalez Abad (director del Citilab) en la seva salutació, ens va recordar que ens dirigim cap a la societat del coneixement i ens va encoratjar a remar en la direcció
que creiem. Tot seguit va intervenir en Jordi Vivancos per parlar del pla STEMcat. A mi sentir parlar d'STEM em provoca una certa esgarrifança, crec honestament en el concepte STEAM (més enllà d'afegir les Arts) i em sap greu que la Generalitat hagi patinat en això.

El pla STEMcat té quatre eixos d'actuació que incidiran sobre el professorat (formació), els estudiants (competències), les empreses (participació) i la societat (promoció). Tota la informació d'aquest pla estarà disponible en breu en una web.

La jornada va continuar amb una taula rodona moderada per la Digna Couso, on hi havia una representació paritària de profesionals de la programació i la robòtica educativa. Algunes de les idees que van generar més polèmica van estar relacionades amb si realment la programació, la robòtica o el pensament computacional són una moda que desapareixerà o si formen part de la visió del món que permetrà als infants formar part de la societat. També es va parlar de si calia feminitzar la robòtica, d'evitar la bretxa digital, d'inclusió o de no perdre de vista la perspectiva mediambiental en els projectes.

Abans de les ponències vam poder esmorzar mentre fèiem el que es fa a tota festa major, saludar a amics i coneguts al temps que vas a fira; en aquest cas la fira d'empreses, amb algunes novetats (molta impressora 3D)  i la d'alumnes, amb projectes genials presentats pels propis estudiants. Va ser en aquesta estona que en Frank Sabaté en creuar-se'm em va dir : -surts a la meva presentació!

En el primer bloc de ponències vaig anar a les 3 que havia triat (d'una oferta de 18) on el Marc Camacho ens va explicar com treballa amb un grup format per alumnes de diferents nivells de l'ESO amb interès per la programació, la Mireia Dosil ens va mostrar la seva feina introduint la criptografia a classe, i la Irene Puig com s'ho fa per motivar els seus alumnes en l'estudi de les ciències i la tecnologia.

En el segon bloc, tenia clar que havia d'anar a veure què volia dir en Frank, però també que les ponències que havia triat m'interessaven. La primera anava a càrrec de la Núria Alonso, en la que ens explicava el projecte que estan fent al raval els cooperativistes de Colectic amb el projecte "Makers per la inclusió". La sorpresa va ser quan vaig veure que l'acompanyava el
Pep Oliveras, encara que no estava al programa. En Pep va iniciar una dinàmica per a la que ens va demanar que penséssim una carta i després ens la imprimíssim, posant una ma al cap i l'altra sota de la cadira; d'algunes d'aquestes impressores imaginaries van sortir cartes amb diferents logotips que calia relacionar amb la nostra pràctica docent. Amb la carta del cor i les fletxes, la Rita Barrachina va associar-ho amb el que li diu als seus nois i noies: "no et quedis amb la solució que et dono. Sempre hi ha altres opcions".

La segona ponència, la presentava l'Adrià Delgado sobre introduir l'internet de les coses amb Arduino i Blynk. La tercera la vaig sacrificar per anar a veure què volia dir en Frank. Per sort, la seva era la última del bloc i, encara que anaven més avançats que nosaltres, no havia finalitzat. La ponència tractava sobre "10 coses
que he aprés amb l'Scratch que han canviat la meva manera d'ensenyar" i vaig arribar a la 9, just a temps; la número 10 la va il·lustrar amb una imatge del dia que alguns vam anar a l'escola Projecte com a membres del C.R.A.P. (Centre de Recerca d'Activitats Paranormals) al temps que parlava de la importància de compartir: "Compartir és viure".

Abans de dinar em vaig trobar amb en Miquel Sànchez (al que conec per viure en el mateix barri) que em va fer un fabulós resum-exhibició de la seva ponència sobre Minecraf Education.

Després de dinar; en Raül Morera, un company de feina em va dir si l'acompanyava al cotxe a canviar-se. "Per què?" Al seu taller necessitaven roba vella perque reproduïen el procés creatiu de Pollock, Rothko i Miró amb pintures i papers primer, i amb Scratch després. Tot un projecte STEAM! El meu taller era més tècnic: en Bernat Romagosa m'havia deixat amb ganes de Microblocks després de la
seva xerrada al 8é Meetup, de manera què em vaig apuntar al seu taller i no em va decebre. Amb una placa microbit i l'entorn GP (n'hi haurà també SNAP!) vam poder veure el potencial que podrà arribar a tenir (ara mateix encara està en pre-alfa). De moment, quan comenci el curs vinent, han previst tenir una versió estable.

La Jornada va acabar com es mereixia el haver arribat a complir els primers deu anys. Brindant amb cava (o suc),   menjant bombons amb el logo,  i amb molta alegria. Molts ens retrobarem diverses vegades al llarg de l'any (sense anar més lluny el dia 28 de juny hi ha un edcamp dedicat a la programació i la robòtica educativa) però l'any vinent tornarem a voler ser al dinar de St Esteve dels docents en Programació i Robòtica educativa, a la Festa Major del Bit.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada